Un premi en reconeixement a les iniciatives pedagògiques del món clàssic dels territoris de llengua catalana
El Festival Tarraco Viva ha estat guardonat amb un nou premi. La revista Auriga, l’única publicació en català dedicada a la divulgació del món clàssic a Catalunya, va lliurar els Premis Auriga 2023 -XXXI edició-, en un acte celebrat ahir a Barcelona, a la Reial Acadèmia de Bones Lletres, presidit pel Sr. Borja de Riquer, president de la institució, i per la Sra. Montse Tudela, presidenta de la Revista Auriga. L’acte va anar precedit de la conferència “l’Escola dels antics”, a càrrec de la doctora Francesca Mestre, catedràtica de Filologia Grega de la Universitat de Barcelona. El Festival Tarraco Viva, que enguany ha celebrat la seva XXV edició, ha estat guardonat amb el Premi Carles Miralles, per a iniciatives pedagògiques de món clàssic dels territoris de llengua catalana. El jurat ha decidit guardonar Tarraco Viva per la seva tasca de divulgació històrica rigorosa de l’època romana i perquè un dels seus objectius fundacionals és potenciar i estimular l’interès per la història en els col·lectius escolars, per tal que siguin, en el futur, ciutadans amb la idea del valor cultural i, per tant, humà, del patrimoni històric. Una part important de la programació del festival romà es dedica especialment a alumnes d’ensenyament reglat.
Entre aquests projectes, coorganitzats o en col·laboració amb diversos organismes i entitats, es troben: “Juguem com jugaven les nenes i els nens romans de Tàrraco” coorganitzat amb el Camp d’Aprenentatge de Tarragona, “Ludi Constantinenses” -circuit de jocs romans diversos-, a Centcelles, amb l’ICE de Clàssiques de l’URV, la jornada educativa “Un dia a Tàrraco” -amb itinerari temàtic, lliurament dels Premis Odissea, recreacions històriques, etc.-, coorganitzada amb l’APLEC (Associació de Professors de Llengües Clàssiques de Catalunya), “Recrea la història” a càrrec de l’alumnat del CFGS d’Animació Sociocultural i Turística de l’Institut Vidal i Barraquer, projecte pedagògic desenvolupat conjuntament pels responsables de l’organització del Festival Tarraco Viva i l’equip docent del cicle formatiu, amb la finalitat d’interessar els joves en la història i en el fet de saber-la explicar i l’activitat “La Llosa amb nous ulls. L’Institut Cambrils redescobreix la vil.la”. Un ampli i divers programa educatiu que acaba involucrant a uns tres mil alumnes, d’arreu.
En el mateix acte s‘ha lliurat el Premi Musa d’exposicions del món antic que ha estat atorgat al Museu de Granollers per l’exposició temporal “In illo tempore. Granollers en època romana” i el Premi Núria Tudela adreçat a estudiants, al qual poden optar els alumnes d’ensenyament secundari i universitari de tots els territoris de llengua catalana per treballs relacionats amb qualsevol aspecte del món clàssic, atorgat a Jana de la Peña Mateos, pel seu treball de segon de batxillerat “L’educació a l’antiga Grècia”, tutoritzat per la professora de grec Margalida Capellà Soler, de l’Institut Premià de Mar, de Premià de Mar (Maresme). En el mateix acte s’han lliurat els Premis corresponents a les dues edicions anteriors, entre els quals han estat reconegudes exposicions del Museu de Badalona i del Museu d’Arqueologia de Catalunya
Magí Seritjol, director del Festival, ha agraït el Premi, tot fent-lo extensiu a les entitats que col·laboren amb el Programa educatiu del Festival, i refermant el compromís amb aquest eix estratègic que pretén contribuir a la divulgació del món clàssic, la història i les humanitats en l’àmbit escolar.
Aquest nou Premi per al Festival Tarraco Viva arriba després d’haver estat guardonat amb el premi Petxina Oberta 2023, atorgat pel Col·legi de Periodistes de Tarragona en reconeixement al bon tracte als mitjans de comunicació, periodistes i professionals de la comunicació i del premi especial ’25 anys Què Fem?’, del suplement d’oci i cultura de La Vanguardia.